Druhý diel Spider-Mana umožňuje striedavo hrať za oboch pavúčích mužov.

RECENZIA Marvel’s Spider-Man 2: Dychberúci zážitok v koži pavúčieho muža

Insomniac Games excelentne nadviazalo na predošlé časti svojej série o Spider-Manovi a Sony sa môže popýšiť ďalšou skvelou exkluzivitou.

Nie je ani zďaleka taký bohatý ako Batman, ani mocný ako Superman, no napriek tomu je pavúčí muž od Marvelu častým víťazom ankiet o najpopulárnejšieho superhrdinu. Záujem o túto komiksovú postavu napokon dokazuje aj množstvo celovečerných filmov, televíznych seriálov či dokonca hier. Herné adaptácie však dlhodobo ťahali za kratší koniec a nedosahovali kvalít svojich filmových náprotivkov.

Aspoň dovtedy, než štúdio Insomniac Games v roku 2018 vydalo hru Marvel’s Spider-Man, ktorá ponúkla zážitok, aký fanúšikom pavúčieho muža dovtedy chýbal, a výraznou mierou prispela k zatraktívneniu portfólia značky PlayStation. Pokračovanie s podnázvom Miles Morales len potvrdilo, že vydavateľ Sony v tomto prípade stavil na správnu kartu, no o to viac sa hráči začali tešiť na plnohodnotný druhý diel. Ako som sa však v týchto dňoch presvedčil na vlastnej koži, tvorcovia dostáli svojej povesti.

Oficiálna ukážka z hrania druhého Spider-Mana sumarizuje niektoré z hlavných noviniek a zmien oproti predošlým častiam:

Komiksový príbeh filmového strihu

Príbeh druhého Spider-Mana sa začína niekoľko mesiacov po udalostiach hry Miles Morales. Na New York dozerajú dvaja hrdinovia v pavúčom kostýme, čo príde vhod, pretože zloduch Kraven sa rozhodol urobiť si z mesta súkromné lovisko. Dvojica Spider-Manov, Peter a Miles, tak majú plné ruky práce, aby ochránili obyvateľov „Veľkého jablka“, najmä ak kartami neskôr zamieša aj neslávne známy mimozemský parazit symbiont.

Insomniac Games pochopiteľne čerpá z populárnych komiksových zápletiek, zároveň ich však upravuje, aby hráči nepoznali všetky kľúčové zvraty. A hoci je príbeh stále vcelku predvídateľný, jeho sila tkvie v perfektnom vyvážení hrdinských momentov, humorných vsuviek a osobných problémov oboch pavúčích mužov. A tak ako v prípade predošlých dielov platí, že po scenáristickej i hereckej stránke sa titul svojimi kvalitami môže bez ostychu postaviť vedľa filmových adaptácií Spider-Mana.

Pavúčie duo v akcii

Dôležitou súčasťou každého príbehu o Spider-Manovi je bezpochyby New York. Vývojári nás tentoraz okrem Manhattanu zavedú aj do nových štvrtí – Brooklynu a Queensu. Rozloha herného sveta sa preto takmer zdvojnásobila, čo nám dáva omnoho viac priestoru na – opäť parádne spracované – skákanie a húpanie sa medzi mrakodrapmi. V tomto kontexte sú senzačnou „vychytávkou“ pavúčie krídla, vďaka ktorým môžeme plachtiť vo vzduchu a prekonávať veľké vzdialenosti o čosi rýchlejšie.

New York však nie je len prázdnou kulisou, ale pulzujúcou metropolou, kde sa neustále niečo deje. Preto ak momentálne nepokračuješ v hlavnej dejovej linke, máš na výber zo širokej palety nepovinných misií a aktivít. V porovnaní s predošlými dielmi sa autori snažili urobiť vedľajší obsah zábavnejší a taktiež ho dávkujú s väčším odstupom, aby hráči neboli zahltení. V konečnom dôsledku sa však stále držia starej a trochu prevarenej šablóny, v ktorej si na mape odškrtávaš ikonky ako zo zoznamu úloh.

Kľúčovou zložkou hrateľnosti je súbojový systém – inými slovami mlátenie zloduchov v mene spravodlivosti – ktorý si od minula prešiel drobnou evolúciou a je teraz podstatne lepšie vyvážený. To však znamená, že namiesto zbesilého búchania do ovládača musíš viac premýšľať a kombinovať základné útoky so špeciálnymi schopnosťami a vynálezmi, inak sa ďaleko nedostaneš. Pocit z hrania za jedného i druhého Spider-Mana je však excelentný.

Malý technický zázrak

Na rozdiel od minulých častí bol Spider-Man 2 vyvíjaný už len pre súčasnú generáciu PlayStation 5, čo vývojárom otvorilo nové možnosti. Pri pohľade na modely postáv je síce zrejmé, že žiadny kolosálny skok v úrovni grafiky sa nekoná, vývojárom sa však podarilo čosi bezprecedentné – funkcia ray tracingu je aktívna naprieč všetkými grafickými režimami, a to aj pri 60 snímkach za sekundu. A výsledok je naozaj parádny.

Za úspech môžeme tiež považovať extrémne rýchle prepínanie medzi obomi Spider-Manmi a tiež takmer instantný presun na ľubovoľné miesto v rámci herného sveta pomocou funkcie rýchleho cestovania. Insomniac Games tak jasne ukazujú, že majú technologickú stránku svojich hier v malíčku a dokážu posúvať hranice herného zážitku. A to navyše bez toho, aby sa hráči museli potýkať s chybami v systéme.

Hodnotenie: Ďalší excelentný Spider-Man

Marvel’s Spider-Man 2 patrí do zriedkavej kategórie titulov, pri ktorých je namieste nešetriť superlatívmi. Koncept dvojice minulých hier totiž vylepšuje v každom ohľade a ponúka jednoznačne najlepší zážitok v koži Spider-Mana, s akým sme sa v hernom svete doposiaľ stretli. Zásluhou hollywoodskeho príbehu, návykový pocitu z hrania a pokroku na poli technológií majú hráči v rukách fantastické kombo, ktoré do značnej miery prekryje zastarané postupy v dizajne vedľajších aktivít.

Pri hodnotení si trochu pomôžem kultovou hláškou zo Spider-Manových komiksov – Insomniac Games mali v rukách veľkú moc (talentovaných vývojárov, bohaté skúsenosti aj solídny výkon piatej PlayStation), ale tiež veľkú zodpovednosť (nadviazanie na predošlý úspech a naplnenie nemalých hráčskych očakávaní), no popasovali sa s tým na výbornú. Kto miluje Spider-Mana, Marvel všeobecne alebo mu vyhovuje štýl exkluzivít od Sony, táto hra rozhodne naplní všetky očakávania.

Druhý Spider-Man vychádza 20. októbra exkluzívne na konzolách PlayStation 5, pričom cena titulu začína na necelých 80 eurách. O prípadnej PC verzii zatiaľ oficiálne nepadlo ani slovo, no môžeme sa domnievať, že hra skôr či neskôr zavíta aj na túto platformu.

Hodnotenie:
9/10